Hyresgästinformation

Är du intresserad av att hyra lägenhet eller lokal hos oss? Läs Mer...

 

Kundservice

Har du frågor som rör ditt boende eller din lokal? Läs Mer...

 

Service & Felanmälan

Är du redan hyresgäst och har frågor om service och skötsel. Läs Mer...

Hyresgästinformation
Välkommen som hyresgäst hos Svegs Hus.
Vi hoppas att du på vår hemsida finner bra och nyttig information. Kontakta oss gärna om du är intresserad av att hyra lägenhet/lokal eller har fler frågor.

Svegs Hus AB
Fjällvägen 10
842 32 SVEG
Telefon: 0680-100 01
E-post: Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar, du måste ha Javascript aktiverat för att visa den

När du flyttar in bör du kontrollera att du har giltig hemförsäkring och att försäkringsbeloppet är tillräckligt stort. Har du ingen hemförsäkring rekommenderar vi att du omgående tecknar en.

Hyran.

Hyran betalas i förskott varje månad och ska vara Svegs Hus tillhanda första vardagen i kalendermånaden.
Svegs Hus använder bankgiro som inbetalningssätt för hyran. Du kan betala med bankgiro i alla bankers internettjänster.
Kontakta oss gärna på telefon 0680-100 01 om det är något du undrar över när det gäller hyresbetalningar.

Paraboler.
På grund av säkerhetsrisken är det inte tillåtet att montera egen parabol utan Svegs Hus skriftliga medgivande.

Vi ger vårt godkännande till oförstörande uppsättning på balkonger och uteplatser, förutsatt att det sker på ett professionellt sätt som inte äventyrar den allmänna säkerheten kring fastigheten. Montage på fasaden tillåts dock inte eftersom det innebär att fasadens tätskikt förstörs.

Störningar.
I ett flerfamiljshus bor man nära sina grannar. Därför är det viktigt att ta hänsyn och inte störa omgivningen. En enkel tumregel är att ingenting ska höras in till grannarna. Detta gäller dygnet runt, men är extra viktigt sena kvällar, nätter och tidiga morgnar. Undvik till exempel att dammsuga, tvätta eller duscha sent på kvällen.

Prata gärna med dina grannar i god tid om du ska ha fest, men tänk på att du ändå är skyldig att visa hänsyn. Sluta festen i lagom tid och skruva ner musiken så att nattsömnen inte störs. Tänk också på att du som lägenhetsinnehavare har ansvar för att dina gäster inte stör grannarna.

När grannen är högljudd.
Ett sätt att komma till rätta med en störning är att själv ringa på hos grannen och vänligt be dem dämpa sig. Ofta är den som orsakar en störning inte medveten om att andra blir störda. Men om du har försökt med det och störningen ändå fortsätter? Eller om du inte vet hur du ska hantera situationen utan att försämra grannsämjan? Då kan det vara bra att känna till att du kan vända dig till oss – kontakta bara din husvärd.

Störningsjouren.
Men om störningen inträffar kvällar, nätter eller helger? Ja, då ska du ringa du till Störningsjouren. Störningsjouren kommer ut till plats för att informera sig om vad störningen beror på. De talar med den person som ringt in och med den hyresgäst som är orsaken till störningen. Störningsjouren talar dock aldrig om för den störande, vem som kontaktat dem. Du som anmäler en störning kan också välja att vara anonym. Efter varje besök skrivs en rapport som Poseidon tar del av följande morgon.

Störningsjouren når du på telefon 0680-100 01, 0731-80 99 90 eller 0731-82 82 68.

Flytta.
Första vardagen i varje månad räknas som in- och utflyttningsdag. Från och med klockan 12.00 denna dag har den nya hyresgästen tillgång till lägenheten. Om flyttdagen infaller på en lördag, söndag eller allmän helgdag blir in- respektive utflyttningsdagen först nästkommande vardag.

Nycklar.
Nycklar till lägenheten hämtar och lämnar du på vårt kontor på Fjällvägen 10 eller enligt överenskommelse. Om du flyttar in och tar emot nycklarna av den tidigare hyresgästen ska du kontakta oss för att kontrollera att du har fått alla nycklar.

Om du låst dej ute. Endast hyresgästen kan få upplåst och du måste kunna legitimera dig. Du kommer att bli debiterad för upplåsning. Kostnaden är 200,- under kontorstid och under annan tid 600,-.

Städning.
Börjar det dra ihop sig till flytt? Då är det också snart dags för flyttstädning. Det är viktigt att flyttstädningen är ordentligt gjord. Om lägenheten inte är ordentligt städad när du flyttat kan du bli ersättningsskyldig.

Tänk på att om du ställt undan inventarier som tillhör lägenheter, till exempel innerdörrar eller hatthylla, måste dessa finnas tillgängliga när du flyttar ut.

Städmanual erhålles från kontoret.

Besiktning.
Tänk på att boka besiktning av lägenheten med oss i god tid före avflyttning.

Uppsägning.
Uppsägningstiden är tre kalendermånader och räknas från sista datumet i den månad som uppsägningen kommer oss tillhanda. När du har sagt upp ditt hyreskontrakt är du skyldig att visa lägenheten för nästkommande hyresgäst.

Att tänka på.
Kom ihåg att anmäla adressändring. Kontakta Svensk Adressändring, telefon 020-97 98 99 eller ändra din adress direkt på www.adressandring.se.
 
Hitta till vårt kontor!

Hitta till oss!

Ange din avreseadress för vägbeskrivning till vårt kontor i centrala Sveg.




Hyra bostad eller lokal i Sveg? Kontakta Svegs Hus AB.

Aktuellt!

God jul & Gott nytt år!

Onsdag 12 december 2018

Vi på Svegs hus vill önska er en God Jul och Gott Nytt År.
Läs Mer...

Hyreshöjning

Onsdag 12 december 2018

Från och med 1 jan 2019 höjer vi hyran med 1,75%.
Läs Mer...

GOD JUL

Torsdag 14 december 2017

God Jul och Gott Nytt År tillönskas alla hyresgäster.
Läs Mer...

Fler Nyheter

www.svegshus.se